O Bio boome (rozhovor)

Počet bio drogérii narastá a niet sa čomu diviť. Tieto drogérie totiž neponúkajú výhradne sortiment kozmetiky s bežnými značkami, ktoré poznáme z reklám. Medzi takéto prevádzky patri aj Babičkina záhrada v Nitre, ktorá sa snaží o podporu lokálnych producentov a naozaj sa im to vypláca. Predajňa s nádherným názvom v sebe zahŕňa v podstate celú „záhradu“, môžete si vybrať prírodné produkty určené na starostlivosť o vaše telo, rôzne bylinky, sypané čaje, ale aj bio potraviny, či dokonca handmade produkty a mnoho iného. My sme od nich však chceli vedieť nie len to, čo dokážu svojim zákazníkom ponúknuť, ale aj ich názor na zdravú výživu a čo si myslia o vzťahu spoločnosti k nej. Je to iba trend modernej doby? Má význam sa zdravo stravovať? Nie je to pre bežného spotrebiteľa nákladné? To a veľa iných zaujímavých a inšpiratívnych pohľadov túto tému sa dozviete v rozhovore PhDr. Miriam Latečkovou, majiteľkou predajne Babičkina záhrada.

 

1. Aké sú najzásadnejšie rozdiely medzi bioproduktmi a produktmi bežnej výroby?


Biopotraviny sú produkty vyrábané bez chemickej záťaže, resp. jej minimalizovaní väčšinou na bio eko farmách pod prísnou kontrolou príslušných orgánov. Zásadný rozdiel oproti produktom bežnej výroby je tak v náročnosti na pestovanie a udržateľnosť takýchto plodín, čo sa úplne prirodzene odzrkadľuje na ich cene. Tú potom vnímajú ľudia žiaľ ako primárnu pri posudzovaní rozdielov medzi bio a nebio produktami.

2. Prečo podľa vás vzrastá záujem ľudí o bio produkty? Čo sa zmenilo oproti minulosti?

 

Medzi našimi zákazníkmi aj v okruhu ľudí, ktorým nie je cudzí zdravý životný štýl vidím čoraz viac, že im záleží na tom, čím kŕmia svoje telo. Buď je to preto, že ich k tomu dohnali zdravotné problémy alebo majú príliš veľa odstrašujúcich prípadov vo svojom okolí, na ktorých vidia, že sa oplatí investovať do svojho zdravia a jeho prevencie. Ľudia si jednoducho dopriavajú kvalitu a uvedomujú si, že menej je viac. V minulosti bolo bio všetko, teraz musia ľudia vyberať s rozumom.

 

3. Akú dôležitosť prikladáte v súčasnosti týmto výrobkom, ich predaju a využívaniu vo vzťahu k zdraviu a životnému prostrediu?

 

Nie je to zanedbateľné. Dobre vieme, že hodnoty výživných látok v zelenine, ovocí, obilninách a strukovinách každým rokom klesajú, preto je viac ako potrebné vyberať „pohon nášho motora“ čo najrozumnejšie. Dôležitá je podpora ich pestovania v našich zemepisných šírkach aj z pohľadu vo vzťahu k ekológii. V súčasnosti je rozdiel medzi bio a nebio výrobkami v samotnom pestovaní a spracovaní ako som o tom hovorila vyššie. Ak sa však nezačneme zodpovedne správať k pôde, o pár rokov bude bio síce šetrne pestované ale nutrične nedostačujúce.

 

4. O ktoré bio produkty je vo vašej predajni najväčší záujem?

 

Jednoznačne je najväčší záujem o bioprodukty, ktoré sú navyše lokálne, z našich zdrojov. Zákazníci úplne prirodzene dôverujú skôr bio produktu z farmy vzdialenej 50km, o to viac ak poznajú kto/aká tvár či osoba stojí za zrodom, myšlienkou, či spracovaním tohto produktu. Takýto výrobok  má väčšiu šancu skončiť v nákupnom košíku ako super bio produkt z Austrálie. Nemôžem samozrejme zovšeobecňovať ale v okruhu našich zákazníkov sa v tomto smere prejavujú zákazníci ako patrioti.

 

5. Musí podľa vás občan našej krajiny disponovať vyšším príjmom ak chce nakupovať takéto produkty? Ak áno, čo by sa s touto situáciou dalo urobiť?

 

To si vôbec nemyslím. Finančne náročnejšie je to, ak si k nákupu cigariet, chipsov a polotovarov dokúpi brokolicu, pretože ide v ten deň večerať zdravo. To sú pre neho v tom prípade financie navyše a zdravé alebo lokálne vyrobené produkty sa mu zdajú samozrejme drahšie. Evokuje to, že zdravá strava je drahá. Je to však len uhol pohľadu. Dá sa to urobiť aj opačne, považovať za finančne náročné to, koľko stojí nákupný košík plný pofidérne spracovanej salámy, predpečeného pečiva, nátierok plných konzervantov, sladkostí, omáčok a dressingov. Jednoducho prázdne kalórie, ktoré zaplnia brucho ale výživa je nulová. Rozhodne lacnejšie vyjde potom domáce kváskovanie, kvalitná zelenina, lokálne ovocie, ktoré zasýtia a človek nepotrebuje jesť 6x denne.

 

6. Sú takéto produkty v zahraničí podľa vás preferovanejšie? Ak áno, prečo?

 

Nedovolím si to tvrdiť, lebo žijem tu a nie tam. Odpoveď sa ale natíska sama. Už v susednom Rakúsku si dajú záležať na kvalite výrobkov viac, sú  pred nami popredu. Chce to len čas a veľa osvety. Za 7 rokov, čo sa venujem segmentu bio potravín a prírodnej kozmetiky vidím, že to nie je márne a ideme aj v myslení aj v nárokoch dopredu J

7. Čo do budúcna plánujete pre zákazníkov, ktorí preferujú nákup spomínaných výrobkov?

Stále objavovať malých lokálnych výrobcov, ktorí nemajú marketing a propagáciu v malíčku, lebo sa venujú naplno tomu, čo vedia najlepšie – pestovaniu, spracovávaniu a výrobe kvalitných výrobkov. A takých propagovať a dostávať viac medzi ľudí snáď aj vďaka nášmu obchodíku.

 

8. Ako by sa dalo zvýšiť povedomie a predajnosť bio výrobkov u širokej verejnosti?

Články, rozhovory, osveta, prednášky, neustála práca na úrovni škôl aj firiem. Aj preto sa ja osobne venujem veľkú časť môjho pracovného dňa práve týmto aktivitám. Vidím v tom zmysel a mám o tom hneď pozitívnu spätnú väzbu.

 

9. Chceli by ste niečo inšpiratívne odkázať našim čitateľom?

 

Sami ste zodpovední za svoje zdravie a tiež za to, čo vkladáte do svojich úst – čo, kedy, koľko, ako často a v akej kvalite J Tak nech sa vám pri tom darí tak, aby ste neskôr nemuseli ľutovať

 

 

Široký sortiment bio potravín rôzneho druhu a chuti

 

 

V drogérii nesmie chýbať ani kozmetika

 

 

Určite sa oplatí vyskúšať produkty z fariem, napríklad biely a čierny mak či med pochádzajúce z Patiniec

 

 

Včelí peľ zlepšuje imunitu a sviečka z pravého vosku vám zútulní bývanie